Nyitvatartás
7:00 - 18:00
Vélemények:
Tapasztalataim a két tanítási nyelvű osztályokban
A tavalyi tanév végén a negyedik osztályos tanulókkal való munkám során bizonyosodott be számomra, hogy mennyi haszna van gyermekkorban elkezdeni a nyelvoktatást. Ekkor láthattam, milyen tudás birtokába jutnak az első négy év során.
A kezdeti időszakban a legfontosabb a nyelv megszerettetése. Első osztályban a szóbeliségé a főszerep. Törekszünk arra, hogy a későbbiek során az írás megjelenésével is mindig kellő hangsúlyt kapjon a beszéd, beszélgetés. A tanulók sok olyan nyelvi helyzetet és frázist rögzítenek játszva, amelyeknek később is nagy jelentősége van a nyelvtanulás során.
A gyerekek örömmel nyugtázzák már a kezdeti időszakban, hogy „én már tudok angolul”. Természetesen ez így is van. Bár lehet, hogy még keveset beszélnek, de annál többet értenek. Az anyanyelvet is így sajátítják el kiskorukban.
Megelégedéssel szoktam figyelni, hogy negyedik osztályos tanulóink milyen ügyesen oldják meg azokat a helyzeteket, amikor nem értenek valamit. Arra támaszkodnak az információközlés során, amit értenek, amit tudnak, egyszerűen csak hidat vernek a megértés felé. Nem esnek kétségbe egy-egy nehézségtől. Bátran meg is szólalnak, és jó érzéssel tölti el őket a sikeres kommunikáció.
Úgy érzem nagyon különleges dolog kis gyermekeknek angol nyelvet tanítani.
Németh Mónika
tanító
A két tanítási nyelvű oktatásban eltöltött évek tapasztalata tanítói szemszögből
A kezdetektől, immár ötödik éve veszek részt a két tanítási nyelvű oktatásban.
Alsó tagozaton, az első három évfolyamon a rajz, ének és testnevelés tárgyak tekintetében a játszva tanulásé a főszerep. A mozgásos feladatok, gyermekjátékok, kézműves tevékenységek során észrevétlenül, derűs légkörben, örömmel sajátítják el a legkülönfélébb nyelvi ismereteket a tanulók. Ezek a tárgyak adják meg a lehetőséget arra is, hogy közelebbről megismerkedjenek az angolszász kultúrával. Egy-egy ünnephez kapcsolódóan több dalt, mondókát, jelenetet is megtanulnak, melyeket iskolai rendezvényeinken (Halloween-party, angol karácsony, év végi gálaműsor) nagy sikerrel adnak elő.
Negyedik évfolyamon megkezdődik a környezetismeret angol nyelven történő elsajátítása. Fontosnak tartom, hogy a tananyagot magyarul is megtanulják a gyerekek, mert erre az alapra épülnek az angol nyelvi ismeretek. A tanulók szókincse nagyon gyorsan gyarapodik. Számtalan olyan kifejezéssel, szószerkezettel és mondatszerkezettel lesznek gazdagabbak, melyeknek hasznát veszik majd a mindennapi életben vagy akár nyelvvizsgán is.
Az ötödikesek már könnyedén elszakadnak a természetismeret tankönyvben található szövegektől. Nem félnek attól, hogy hibáznak, egyre bátrabban fogalmazzák meg gondolataikat a saját szavaikkal, természetesen a már előzőleg megtanult kifejezések felhasználásával. Örömmel és büszkeséggel tölti el őket, hogy a maguk szintjén eszközként használják a nyelvet. Ezen tapasztalatok alapján bátran állíthatom: a nyelvtanulás elérte célját.
Szabó Loretta
tanító
Egy szülő szemszögéből
Kislányom jelenleg ötödik osztályos, azaz már több mint négy éve a két tanítási nyelvű képzésben vesz részt. Első és harmadik osztályban már írtam az angol nyelv tanulásával, elsajátításával kapcsolatos meglátásaimról, véleményemről, próbáltam, mint szülő értékelni a tanárok munkáját, gyermekeink előrehaladását, tudásának gyarapodását. Folyamatosan figyelem az iskola erőfeszítéseit, próbálkozásait, melyet annak érdekében tesz, hogy gyermekeink a lehető legjobb, vagy ha úgy tetszik, a leghatékonyabb képzésben vegyenek részt.
Nem mondok újat azzal, hogy a tanulás maga, általában sem egy könnyű tevékenység, sokszor bizony gyötrelmes nehézségeket képes okozni, de aki kitartó, az valamikor a jövőben mindig le fogja aratni munkája gyümölcsét. Nos, ilyen a tantárgyak angol nyelven tanulása is, semmivel sem könnyebb, mint a magyar nyelven való tanulás. Bizony, sokkal több erőfeszítést, időt, energiaráfordítást kíván gyerektől, szülőtől és pedagógustól egyaránt. Szülők, egymás között beszélgetve a napi gondokról, megoldandó problémákról, az időhiányról, bizony hajlamosak rendre elfeledkezni arról, hogy az angol nyelv elmélyült ismerete, készségszintű alkalmazása a későbbiekben rendkívül meg fogja könnyíteni gyermekeink boldogulását.
Milyen tantárgyakat is tanulnak az ötödikesek angolul? Környezetismeret (Science), Történelem (History), Országismeret (An introduction to Britain) és hát természetesen az Angol (English) nyelv maga.
Gyermekeink szókincse gazdag, naponta rohamléptekben bővül, hiszen nagy anyagmennyiséget kell napi szinten megtanulniuk. Már sok olyan szót ismernek, amit az angolul beszélő szülő sem ismer, például marokkő, bojtos gyökérzet, csészelevél és barlangrajz. A szavak ismerete mellett a nyelvtani ismeretek is széleskörűek, nagyon jól írnak, olvasnak, értenek és a tanultakról is jól tudnak beszélni. Igaz, ehhez az anyagot jól meg is kell tanulni. Megnyugtató, hogy a gyerekek nem csak angolul tudják a tananyagot, hanem magyarul is. Köszönhetően a pedagógusoknak, akik nagy figyelmet fordítanak erre a kérdésre is. Történelemből például, rendszeresen megkapjuk a magyar nyelvű történelem vázlatanyagát is, sőt a gyerekek heti egy órában egy „erősen ajánlott” magyar nyelvű történelem órán veszik át az angolul tanult anyagok, témák lényegi pontjait.
A gyerekek nem félnek az óráktól, szívesen mennek, jókedvűen vesznek részt a foglalkozásokon. Az órákon gyakran van használva az új technikai eszköz, a Smart Board, vagy más néven az IT interaktív tábla, amit a gyerekek már profi módon kezelnek.
Fontos és rendszeres az anyanyelvű lektor alkalmazása, ami nagyot lendít a gyerekek nyelvtudásán, ennek okait részleteznem úgy gondolom, nem kell. Hetente egy lektor óra van, a gyerekek imádják a találkozásokat, hiszen mindig valami érdekes anyagot vesznek vidám formában.
Az elismerésre méltó tanári munkához otthon is hozzá kell tenni. Bíztassuk, bátorítsuk, segítsük gyermekünket, hogy ne veszítse el az önbizalmát!
Korcsák Tibor
szülő